پاور بانک چیست؟

پاور بانک ها در حال تبدیل شدن به یکی از وسایل عادی هر فردی هستند و به همین تعداد افرادی که می‌خواهند برای اولین بار پاور بانک بخرند در حال افزایش است. در این مطلب قصد داریم موارد پایه‌ای در ارتباط با پاور بانک و نحوه کار کرد آن را به شکل ساده و روان بیان کنیم.

تعریف پاور بانک

پاور بانک یک منبع قابل حمل ذخیره انرژی برق است که می‌توان آن را به راحتی حمل کرد و در موارد نیاز، گوشی را با آن شارژ کرد. ابتدا پاور بانک را با استفاده از شارژر شارژ می‌کنیم و سپس با استفاده از این پاور بانک، می‌توانیم گوشی را شارژ کنیم.

شارژ گوشی در حال حرکت با پاور بانک

پاور بانک ها دارای ابعاد بسیار متفاوتی هستند. مدلهای با ظرفیت باطری پایین را به راحتی می‌توان در جیب حمل کرد و مدلهای با ظرفیت باطری بالا ابعاد بزرگی هم دارند. به همین دلیل پاوربانک‌های کوچک که قیمت و وزن پایینی دارند بهترین انتخاب برای حمل دائمی هستند.

یک پاور بانک کوچک شیائومی (ظرفیت 10000)

پاور بانک به چه دردی می‌خورد؟

هدف پاور بانک شارژ کردن وسایل الکترونیک در هنگام حرکت است، زمانی که به شارژر و برق شهری دسترسی ندارید. پاور بانک برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند (مانند جهانگردان، مدیران شرکت‌ها و طبیعت گردان) می‌تواند بسیار مفید باشد.

پاور بانک ها می‌توانند تقریبا تمام وسایل الکترونیک مجهز به باطری از ساعت هوشمند و هدفون گرفته تا گوشی و حتی لپ تاپ را شارژ کنند.

یک پاور بانک قوی در حال شارژ همزمان گوشی، ایرپاد و لپ تاپ

پاور بانک چه بخش‌هایی دارد؟

پاوربانک در حقیقت تعدادی باطری است که درون یک جعبه معمولا پلاستیکی قرار گرفته‌اند. همچنین برای شارژ شدن این باطری‌ها و یا شارژ شدن گوشی موبایل توسط آنها، مدارهای الکترونیکی هم در داخل پاوربانک وجود دارد. این مدارها همچنین وظیفه حفاظتی هم دارند و از گوشی موبایل و خود پاوربانک، در مقابل خطراتی مانند اتصال کوتاه، حفاظت می‌کنند.

پاوربانک برای شارژ شدن نیاز به ورودی برق و برای شارژ کردن گوشی نیاز به خروجی توان دارد که این ورودی و خروجی‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. در مطلب “انواع ورودی و خروجی پاور بانک” به شکل کامل این مورد را توضیح داده‌ایم.

انواع ورودی‌ها و خروجی‌های یک پاور بانک

تاریخچه پاور بانک

اولین پاور بانک در سال 2001 توسط یک شرکت چینی به نام Pisen ساخته شد. این پاور بانک ساده در حقیقیت دو باطری قلمی بود که روی یک مدار الکترونیکی قرار گرفته بودند. پاور بانک Pisen عمر باطری پایینی داشت و در حقیقت یک ایده اولیه معرفی شده در نمایشگاه محصولات اکترونیک بود.

پس از آن به مرور پاور بانک ها پیشرفت بسیار زیادی کردند و انواع متفاوتی پاور بانک با کاربری متفاوت طراحی و ساخته شد. یک گام مهم در مسیر رشد پاور بانک معرفی گوشی‌های هوشمند در سال 2007 بود که نیاز به انرژی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل باطری آنها به سرعت خالی می‌شود. این مصرف بالا نیاز به پاور بانک را افزایش داد و باعث جا افتادن مفهموم شارژ در حال حرکت شد.

در حال حاضر هم تعداد وسایل الکترونیک قابل شارژ در حال افزایش است و بسیاری از افراد بجز گوشی، هدفون و ساعت هوشمند (یا مچبند هوشمند) هم دارند. به همین دلیل به نظر میرسد نیاز به پاور بانک در حال افزایش است.

پاور بانک چگونه کار میکند؟

همانطور که گفتیم پاور بانک در حقیقت یک باطری بزرگ است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند. از این انرژی ذخیره شده می‌توان برای شارژ تلفن همراه، ساعت هوشمند، مچ بند هوشمند و همچنین سایر وسایل شارژی، استفاده کرد.

نحوه کارکرد پاور بانک

پاور بانک چند بار می‌تواند گوشی را شارژ کند؟

پاسخ به این سوال کاملا به ظرفیت باطری پاور بانک و گوشی شما بستگی دارد که در یک مطلب جداگانه کاملا بررسی کرده‌ایم: پاور بانک چند بار گوشی را شارژ میکند؟

آیا به پاور بانک احتیاج داریم؟

عملا بله. برای تقریبا همه ما در هنگام سفر یا وقتی در حال انجام کار مهمی هستیم مواقعی پیش می‌آید که باید در حال حرکت گوشی خود را دائم روشن نگه داریم. در این موارد پاور بانک ارزش خود را نشان می‌دهد.

یک مورد مهم دیگر هنگام طبیعت گردی است که ممکن است گوشی به وسیله نجات تبدیل شود و برای جهت یابی یا به عنوان چراغ قوه، احتیاج ضروری داشته باشیم.

در مطلب کاملی بهترین پاوربانکهای بازار را معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را هم مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *